Povodňová komise obce zahajuje v základním rozsahu činnost při 2. stupni povodňové aktivity, a to zahájením činnosti hlídkové a hlásné povodňové služby podle ,,Evidenčních listů" na hlásných profilech.
Vyhlášení 2. a 3. SPA a dalších informací o vývoji povodňové situace zajišťuje oovodňová komise obce pomocí obecního bezdrátového rozhlasu, hlídkové služby (pomocí megafonu), případně pomocí sirény a mobilních telefonů.
Při vyhlášení 2. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise obce Otinoves:
•Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu a na správce vodního toku.
•Zjištění předpokládaného vývoje povodňové situace.
•Provádění zápisů do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).
•Předseda nebo místopředseda PK, rozhodne o svolání povodňové komise dle uvedeného seznamu (případně její části).
•Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území obce.
•Povodňová komise zajistí informaci firem v ohroženém území (rozhlasem. telefonem, megafonem nebo sirénou).
•Při povodní většího rozsahu je nutné o vývoji povodňové situace informovat obce na toku a obce sousedící.
•Informace o předpokládaném vývoji povodňové situace.
•Upozornění ohrožených níže ležících obcí na současný stav a předpokládaný vývoj povodňové situace.
•Zajištění upozornění vlastníkům ohrožených objektů, předá informaci občanům v ohrožených místech a seznámí je s předpokládaným vývojem situace.
•Provede zápisy do povodňové knihy.
V souvislosti s předpokládaným vývojem povodňové situace svolá předseda nebo místopředseda povodňové komise přizvané osoby PK.
•Předpovědní a hlásná služba (ČHMÚ Brno,VH dispečink Brno, Povodí Moravy s.p., Brno,).
•PK předává informace hlídkové služby občanům a na obce po toku . Tyto informace je nutno podávat také vodohospodářskému dispečinku Povodí Moravy s.p., Brno.
•Prověřuje připravenost mechanizačních prostředků a potřebného materiálu (lomový kámen, panely, písek, pytle atd.),
•Ve spolupráci se správci vodních toků organizuje rozvoz materiálu pro potřeby zabezpečovacích prací.
•Zajištění vozidel obce pro potřeby povodňové komise.
•Zajištění pracovních pomůcek (papír, psací potřeby, kalkulačky atd.).
•Zajištění mobilních telefonů ( pro členy povodňové komise).
•Zajištění občerstvení a stravování (pro členy povodňové komise).
•Spolupráce se správci energetických a spojových sítí a pomoc při opravách.
•Spolupráce s podnikem vodáren.
•Monitorování stavu v zásobování vody.
•Pomoc při zajišťování oprav a nouzové zásobování vodou.
•Monitorování postižených nemovitostí z hlediska zdravotního a hygienického.
•Spolupráce a pomoc orgánů zdravotní a hygienické služby.
•Organizování převozu nemocných a raněných občanů.
•Monitorování průjezdnosti komunikací.
•Organizování objížďkových tras z postižených oblastí na obecních komunikacích.
•Spolupráce s Policií ČR a Krajskou správou a údržbou silnic při organizování uzavírek a objízdných tras.
•Zajišťování náhradního zásobování potravinami a humanitární pomocí.
•Vyrozumění obyvatel o evakuaci, předání pokynů k zabezpečení objektů.
•Prověření určených evakuačních středisek.
•Zjišťování počtu občanů, které je nutno evakuovat dle evakuačního plánu.
•Zajištění vozidel pro evakuaci mimo území obce.
•V postižených oblastech spolupráce s Policií ČR a Armádou ČR..
•Určení zapisovatele do povodňové knihy, nutnost zapisovat veškeré údaje o průběhu povodní, činnosti PK a ostatních účastníků povodňové ochrany, zabezpečovaných záchranných prací apod. včetně časových údajů a jmen,
•Sběr podkladů pro hodnotící zprávu o povodňové situaci a pro dokladování majetkové újmy v důsledku činnosti nebo opatření uložených v době povodně.
•Označování maximálních dosažených hladin.
•Zakreslování rozlivu do map.
•Fotodokumentace nebo video dokumentace povodňové situace.
Dle zákona č. 254/2001 Sb.o vodách, provádějí povodňové zabezpečovací práce správci vodních toků a vlastníci (uživatelé ) dotčených objektů podle vlastního posouzení, situace nebo na příkaz povodňové komise obce.
•odstraňování překážek z kritických míst vodního toku,
•odstraňování ledových celin a ucpání na vodním toku,
•ochrana břehů před působením povodňových průtoků,
•opatření proti protržení hrází,
•provizorní uzavírání protržených hrází,
•instalace protipovodňových zábran,
•opatření proti zpětnému vzdutí vody, zejména do kanalizace,
•opatření k omezení znečišťování vody.
Povodňové záchranné práce zajišťuje povodňový orgán ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi, zejména složkami IZS.
Každý vlastník nemovitosti, je povinen umožnit vstup (vjezd) na své pozemky a do objektů těm, kteří řídí, koordinují nebo provádějí zabezpečovací práce nebo záchranné práce, přispět na příkaz povodňového orgánu podle svých sil a možností osobní a hmotnou pomocí k ochraně lidských životů a majetku před povodněmi a řídit se příkazy povodňových orgánů zejména:
oposkytnout dopravní a mechanizační prostředky, pohonné hmoty, nářadí a jiné potřebné prostředky,
oodstraňovat překážky, které mohou bránit průtoku a trpět odstraňování staveb nebo jejich častí,
oúčastnit se podle svých možností a sil zabezpečovacích a záchranných prací k ochraně před povodněmi.
Majetkovou újmu vzniklou v důsledku nařízení Povodňové komise obce Otinoves v době povodně je nutno dokladovat.
Soubor: Innost_PK_pi_povodni_pi_jednot.htm
17.11.2012, publikována: 17.1.2014