Činnost PK při jednotlivých SPA

  Organizační část > Činnost a jednání povodňové komise 

Činnost PK při jednotlivých SPA

Previous pageReturn to chapter overviewNext page   Tisk této stránky

Povodňová komise obce zahajuje v základním rozsahu činnost při  2. stupni povodňové aktivity, a to zahájením činnosti hlídkové a hlásné povodňové služby dle povodňového plánu. Do dosažení a vyhlášení 2. SPA provádí hlídkovou službu s navazujícím vyrozumíváním pracovník Obecního úřadu Písečná  nebo člen JSDH.

Vyhlášení 2. a  3. SPA  a  dalších informací o vývoji povodňové situace zajišťuje povodňová komise obce Písečná pomocí městského bezdrátového rozhlasu, hlídkové služby (pomocí megafonu), případně pomocí sirény a mobilních telefonů.

Při vyhlášení 2. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise obce Písečná zajistí:

Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.
Prověření spojení a vyrozumění PK Hradec a Mikulovice a ORP Jeseník. Dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i okolní obce hydrologicky s Písečnou nespojené.
Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace
Svolání povodňové komise dle uvedeného seznamu (případně jen její části).
Nastavení směn hlídkové služby.
Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území obce (veřejným rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).
Informování firem v ohroženém území (veřejným rozhlasem, telefonem).
Uvedení sil a prostředků k zabezpečovacím a záchranným pracím do stavu pohotovosti a nasazení sil a prostředků dle konkrétní situace. Vyžádání pomoci u právnických a fyzických osob. Vyžádání pomoci u KOPIS HZS.
Vyzvání občanů k ukotvení odplavitelného materiálu a odstranění (nebo alespoň ukotvení) lávek přes vodní toky.
Provádění dokumentačních prací. Zapisování do povodňové knihy (zápisy

informací, telefonátů a rozhodnutí PK).

Při vyhlášení 3. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise obce Písečná zajistí:

Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.
Prověření spojení a vyrozumění PK Hradec a Mikulovice a ORP Jeseník.  Dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i okolní obce hydrologicky s Písečnou nespojené.
Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace
Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území obce (veřejným rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).
Informování firem v ohroženém území (veřejným rozhlasem, telefonem, megafonem).
Pokračování v zabezpečovacích, případně záchranných pracích.  Nařízení evakuace včetně informování občanů o místech shromáždění a místě přijímacího střediska. Případné vyžádání pomoci u KOPIS HZS.
Aktivace evakuačních prostor v případě nařízené evakuace nebo v případě negativní srážkové prognózy.
Provádění dokumentačních prací. Zapisování do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).

V souvislosti s předpokládaným vývojem povodňové situace aktivuje předseda nebo místopředseda povodňové komise další fyzické a právnické osoby.

Základní odpovědnosti povodňových orgánů obce Písečná

Povodňová komise obce Písečná je odpovědná za příjem a předávání informací o vývoji povodňové situace

Předpovědní a hlásná služba (ČHMÚ Ostrava,VH dispečink Povodí Odry s.p.).
PK předává informace hlídkové služby občanům, firmám a obcím níže na toku. Tyto informace je nutno podávat také vodohospodářskému dispečinku Povodí Odry s.p., jako správci toku a povodí a PK ORP Jeseník.
Prověřuje připravenost mechanizačních prostředků a potřebného materiálu (technika, lomový kámen, panely, písek, pytle atd.),
Ve spolupráci se právnickými osobami organizuje rozvoz materiálu pro potřeby zabezpečovacích prací.
Dále má povodňový orgán obce Písečná :

Odpovědnost za vnitřní organizaci

Zajištění vozidel obce pro potřeby povodňové komise.
Zajištění pracovních pomůcek (papír, psací potřeby, kalkulačky atd.).
Zajištění mobilních telefonů (pro členy povodňové komise).
Zajištění občerstvení a stravování (pro členy povodňové komise).

Odpovědnost za zajištění ochrany energií a spojů

Spolupráce se správci energetických a spojových sítí a pomoc při opravách.

Odpovědnost za zajištění zásobování pitnou vodou

Monitorování stavu v zásobování vodou.
Spolupráce s podnikem vodáren.
Pomoc při zajišťování oprav a nouzové zásobování vodou.

Odpovědnost za zajišťování zdravotního a hygienického zabezpečení

Monitorování postižených nemovitostí z hlediska zdravotního a hygienického.
Spolupráce a pomoc orgánům zdravotní a hygienické služby.
Organizování převozu nemocných a raněných občanů.

Odpovědnost zajišťování dopravní obslužnosti a zásobování obyvatel

Monitorování průjezdnosti komunikací.
Organizování objízdných tras z postižených oblastí na obecních komunikacích.
Spolupráce s Policií ČR a Správou a údržbou silnic Olomouckého kraje při organizování uzavírek a objízdných tras.
Zajišťování náhradního zásobování potravinami a humanitární pomocí.

Odpovědnost za zajišťování evakuace a náhradní ubytování obyvatel

Vyrozumění obyvatel o evakuaci, předání pokynů k zabezpečení objektů.
Prověření určených evakuačních a přijímacích středisek.
Zjišťování počtu občanů, které je nutno evakuovat dle evakuačního plánu.
Zajištění vozidel pro evakuaci mimo území obce.
Evidence evakuovaných osob.

Odpovědnost za zajišťování pořádku a ochrany majetku

V postižených oblastech spolupráce s Policií ČR a Armádou ČR

Odpovědnost za evidenční a dokumentační práce

Určení zapisovatele do povodňové knihy, nutnost zapisovat veškeré údaje o průběhu povodní, činnosti PK a ostatních účastníků povodňové ochrany, zabezpečovaných záchranných prací apod. včetně časových údajů a jmen,
Sběr podkladů pro hodnotící zprávu o povodňové situaci a pro dokladování majetkové újmy v důsledku činnosti nebo opatření uložených v době povodně.
Označování maximálních dosažených hladin (konečné označení dle TNV provede Povodí Odry, s.p.)
Zakreslování rozlivů do map.
Fotodokumentace nebo video dokumentace povodňové situace.

Dle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, provádějí povodňové zabezpečovací práce správci vodních toků a vlastníci (uživatelé) dotčených objektů podle vlastního posouzení, situace nebo na příkaz povodňové komise obce.  

 

Jedná se zejména o:

odstraňování překážek z kritických míst vodního toku,
odstraňování ledových celin a ucpání na vodním toku (propustky),
ochrana břehů před působením povodňových průtoků,
opatření proti protržení hrází,
provizorní uzavírání protržených hrází,
instalace protipovodňových zábran,
opatření proti zpětnému vzdutí vody, zejména do kanalizace,
opatření k omezení znečišťování vody.

 

Povodňové záchranné práce zajišťuje povodňový orgán ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi, zejména složkami IZS.

Každý vlastník nemovitosti, je povinen umožnit vstup (vjezd) na své pozemky a do objektů těm, kteří řídí, koordinují nebo provádějí zabezpečovací práce nebo záchranné práce, přispět na příkaz povodňového  orgánu  podle  svých sil a možností osobní a hmotnou pomocí k ochraně lidských životů a majetku před povodněmi a řídit se příkazy povodňových orgánů zejména:

poskytnout dopravní a mechanizační prostředky, pohonné hmoty, nářadí a jiné potřebné prostředky,
odstraňovat překážky, které mohou bránit průtoku a trpět odstraňování staveb nebo jejich častí,
účastnit se podle svých možností a sil zabezpečovacích a záchranných prací k ochraně před povodněmi.

Majetkovou újmu vzniklou v důsledku nařízení Povodňové komise obce Písečná v době povodně je nutno dokladovat.

 

Soubor: Innost_PK_pi_jednotlivych_SPA.htm


Organizační část > Činnost a jednání povodňové komise > Činnost PK při jednotlivých SPA

 | nahoru |

stránka aktualizována: 16.5.2014, publikována: 17.2.2015